“Çanakkale 1915”
FİLM ÖZETİ: Yıl 1912, Balkan Savaşı Osmanlı için çok büyük bir yenilgi olmuş, Rumeli baştan başa elden çıkmıştır. Vatan kaybetmenin tarifsiz acıları içindeki Rumeli göçmenleri evlerini terketmiş, yenik, bozguna uğramış ordu ile birlikte İstanbul’a, Anadolu’ya göçmektedirler.
Bu utanç verici yenilgi tüm Türkiye’yi sallar, silkeler, her şeyi yeniden düşünmeye zorlar. Özü yurtseverlik olan bir milli coşku başlar. Bu çoşku ile birlikte orduda birlik sağlanarak, eğitim çağdaşlaştırılır.
1.Dünya Savaşı ile birlikte verilen seferberlik emri ile tüm Anadolu’dan gençler askere yazılmaya başlar. Bunların arasında filmin kahramanlarından Veli, Mehmet ve Ali de vardır. Kahramanlarımız bir süre sonra Maydos (Eceabat)’a tayin edilecek, sonrasında Conk Bayırı’nda İngiliz kuvvetlerine karşı görülmemiş bir inanç ve cesaretle savaşarak, tarihin en büyük kahramanlık sahnelerinin sergilendiği Tekirdağ’da yeni kurulan, başına da Mustafa Kemal’in getirildiği 19. Tümen’e çıkarlar.
Bu sırada Çanakkale Boğazı’nın savunmasını komuta eden Cevat Paşa ise hem tabyaları güçlendirmeye çalışmakta hem de mayın hatlarını en doğru şekilde nasıl arttıracağının hesaplarını yapmaktadır.
18 Mart 1915 günü 600’den fazla topa sahip 18 zırhlı, Dünya Savaş Tarihi’nin en büyük mücadelelerinden birini başlatmak için Boğaz’a giriş yaparlar.
İngilizler ve Fransızlar Çanakkale Boğazı’nı geçebilmek için hem denizden hem de karadan tarihin gördüğü en büyük donanmalar ve ordularla sayısız kez saldırırlar. Ancak karşılarında Bigalı Mehmet Çavuş’u, Nusrat Mayın Gemisi’ini, Seyit Onbaşı’yı, Hilmi Şanlıtop’u, Hüseyin Avni Bey’i, Veli’yi, Mehmet Ali’yi, Boyabatlı Mustafa’yı,Yüzbaşı Faik’i, Şefik Bey’i, Mustafa Kemal Paşa’yı bulurlar. Filmimiz işte bu kahramanların hikayesidir.
Onlar hiç bir düşmanın, hiç bir ordunun ve silahın yurt sevgisinden daha güçlü olamayacağını tüm Dünya’ya ispat etmişler ve Kurtuluş Savaşı’mızın, Kuva-yı Milliye Ruhu’nun da özünü oluşturmuşlardır.
ÖZEL İZİNLE ÇEKİM YAPILAN MEKANLAR
• Mecidiye Tabyası; Seyit’in, asansörü hasar gören büyük tabya topunun mermisini sırtlayarak topa yerleştiren; Bouvet Gemisi’nin yara alıp sürüklenmesi ve Nusrat Mayın’ın attığı mayınlara çarpıp patlamasına sebep olarak, savaşı kazanmamızda büyük önem taşıyan olayın yaşandığı tabyadır.
• Mecidiye Tabyası bonetindeki (tabyaları oluşturan odalar) ziyarete kapalı özel bölümler
• Nusrat Mayın Gemisi
• Çimenlik Kalesi
• Çimenlik Kalesi Sığınağı
• Nara Kalesi’ndeki hastane sığınak ve bonetler
• Bigalı Köyü
• Bigalı – Şu anda Bigalı Atatürk Evi Müzesi olarak yer alan, savaş zamanında Atatürk’ün karargah olarak kullandığı gerçek mekanda da çekimler yapılmaktadır.
• Çanakkale Anıtı
KOSTÜM
• Toplamında 2.000 üzerinde Türk,Anzak ve İngiliz kostümü dikildi ve hazırlandı.
• Tüm askeri kostümlere uygun ayakkabı ve çizmeler özel olarak aynı sayıda hazırlandı.
• Tüm askeri kostümlere ve döneme uygun rütbeler Genelkurmay ve danışmanlardan bilgi alınarak dikildi ve hazırlandı.Sivil dönem ve savaş dönemi rütbe ayrımları ve farklılıkları da filmde özenle yansıtıldı.
• Tüm askeri kostümlere uygun Kütüklük,kemer ve aksesuarlar özel olarak dikildi ve hazırlandı.
• Toplamında 3000 civarında köylü ve dönem sivil kostümü hazırlandı.
• Tüm sivil kostümlere uygun çarık ve dönem aksesuarları özel olarak hazırlandı.
ÇEKİM NOTLARI
1. Film çekimleri için mekanlarda bulunan tarihi dokular da kullanılarak 3000 metrekare alana dekor inşa edildi.
2. 5 Mart 1915’de Gelibolu Yarımadası’nı 15 inçlik(36 cm) toplarıyla bombardımana tutan İngiliz savaş zırhlısı (Birleşik Donanma’nın 12 gemisinden biri) olan Queen Elizabeth (Kraliçe Elizabeth) gemisinin iç odaları orijinaline uygun olacak şekilde inşa edildi. Queen Elizabeth ve diğer gemiler de orijinallerine sadık kalarak birebir modellendi.
3. Yaralı erlerin tedavisinde kullanılan Sahra Hastanesi ve çevresi orjinal olarak inşaa edildi.
4. Yine özel izinle girilebilen ve çekim yapılan orijinal tabyaların içine sığınaklar kazıldı ve gerçek sığınıklar oluşturuldu. Bu orijinal tabya alanlarına karargah odaları oluşturuldu.
5. Çimenlik Kalesi’nin içindeki orjinal binaya dönem hastanesi kuruldu.
6. Anzak siperi için ağaç döşeli 200 metre uzunluğunda siper ve Anzak karargahı oluşturuldu
7. Orjinaline sadık kalınarak yaklaşık 2750 metre uzunluğunda Türk siper alanları ve mevziiler oluşturuldu. Siper bölgeleri hazırlanırken günde 40 kişi 2 ay boyunca çalıştı.
8. Bigalı Askerlik Şubesi restore edilip, dönemin mimarisine ve görüntüsüne uygun hale getirildi.
9. Salihler Köyü’nde iki adet çeşme restore edildi.
10. 3 ayrı köy meydanı restore edildi ve fasatlar oluşturuldu.
11. Nusrat Mayın Gemisi’ndeki mayınların birebir kopyası yapıldı.
12. 10 adet orjinal mauzer tüfek kullanıldı
13. 500 adet Türk mauseri, 250 adet İngiliz tüfegi, 250 adet Anzak tüfeği yapıldı. Bu silahların orjinalleri de Genelkurmay desteğiyle temin edilerek kullanıldı.
14. 5 adet İngiliz Vickers makineli tüfek, 5 adet Türk mitralyoz makineli tüfek orijinalinden kalıp alınarak, kullanılır şekilde yapıldı. Bu silahların orijinalleri de Genelkurmay desteğiyle temin edilerek kullanıldı.
15. 10 adet kağnı, 15 adet at arabası hazırlandı.
16. Orijinal filikalar oluşturuldu ve kullanıldı.
17. 3 adet sahra topu ve döneme ait değişik modellerdeki toplar yapılarak kullanıldı.
18. 500 adet muhimmat sandığı ve 10000 adet kum çuvalı yapıldı.
19. Atatürk ve subayların atları ve savaş meydanındaki atlar özel olarak çekimlere yetiştirildi ve hazırlandı.
20. Tüm askeri figurasyona ve oyunculara Genelkurmay Başkanlığı’ndan alınan danışman askerler ile askeri eğitim verildi.
21. Genelkurmay Başkanlığından alınan destek dahilinde, tüm döneme ait süngü, kılıç, dürbün, arazi malzemeleri, orijinal tüfekler, silahlar, mitralyözler, hastane malzemeleri, döneme ait birçok döküman ve belge kullanıldı.