Kimse tatilleri Brad ve Kate’ten daha çok sevemez. Her Aralık ayının 25’inde, San Francisco üst tabakasına mensup bu mutlu ama evli olmayan çift,tanışmalarından bu yana her sene sürdürdükleri bir tatil geleneğine kucak açarlar: Güneşli,egzotik bir yerde, rahatlatıcı, eğlence dolu bir gezi için ailelerini geride bırakırlar. Gittikleri yerde havuz kenarında margaritalarını yudumlarlar ve mevsimin tadını çıkarırlar çünkü bilirler ki evlerindeki dört unsurun yarattığı kaos ve keşmekeşten uzaktırlar: Boşanmış anne babalar, sürekli didişen kardeşler, kontrolden çıkmış çocuklar, ve Noel’de her ailenin değişmezi olan küskünlükler ve rahatsız anlar.
Ama bu yıl öyle olmayacaktır. Şortlarını ve güneş gözlüklerini bavullarına koymuş olan Brad (VINCE VAUGHN) ve Kate (REESE WITHERSPOON) tüm seferlerin iptal edilmesine neden olan sisten ötürü San Francisco havaalanına kısılıp kalırlar. Daha da kötüsü, yerel bir haber ekibinin kameralarına yakalandıkları için, tüm şehir ve de aileleri onların nerede olduğunu öğrenir. Kaçacak yerleri ve bahaneleri olmayan çift, Brad’in babası tarafından eve çağırılır.
Kate’in annesi ile Brad’in annesi ve Kate’in babası tarafından da…
Bir günde dört Noel kutlaması…
Kendilerini eve dönüş maratonuna hazırlarken, Brad ve Kate en kötüsünü ummaktadırlar ve tam olarak da öyle olur. Ama Brad özgürlüğe doğru dakikaları geri sayarken, Kate şaşırtıcı bir şekilde kendini saatin tıkırtısına ayak uydururken bulur. Günün sonunda, herkes nereden geldiklerine ve nereye gittiklerine dair farklı bir bakış açısı kazanırlar. Kendilerini ve diğerlerini gerçekte oldukları gibi tanımak, daha önce sadece bir hedef olan türdeki sevgiyi nihayet bulmaları için bir fırsat sunar.
Vince Vaughn (“Wedding Crashers”) ve Oscar® ödüllü Reese Witherspoon’un (“Walk the Line”) başrollerini üstlendiği romantik komedi “Anywhere But Home/Zoraki Tatil”in zengin oyuncu kadrosunda, ayrıca, Oscar® ödüllü Robert Duvall (“Tender Mercies”), Jon Favreau (“The Break-Up”), Oscar® ödüllü Mary Steenburgen (“Melvin and Howard”), Grammy ödüllü Dwight Yoakam, Grammy ödüllü Tim McGraw, Emmy adayı Kristin Chenoweth (“Pushing Daisies”), Oscar® ödüllü Jon Voight (“Coming Home”) ve Oscar® ödüllü Sissy Spacek de (“Coal Miner’s Daughter”) yer alıyor.
Matt R. Allen, Caleb Wilson, Jon Lucas ve Scott Moore’un senaryosuna, Matt R. Allen ve Caleb Wilson’ın hikayesine dayanan filmi Seth Gordon (“The King of Kong: A Fistful of Quarters”) yönetti. “Anywhere But Home/Zoraki Tatil”in yapımcılığını Roger Birnbaum (“Wanted”), Gary Barber (“Wanted”) ve Jonathan Glickman (“27 Dresses”) üstlenirken, yönetici yapımcılığını Peter Billingsley, Toby Emmerich, Michael Disco, Richard Brener, Mark Kaufman ve Guy Riedel, ortak yapımcılığını ise Derek Evans gerçekleştirdi.
Filmin yaratıcı ekibi, görüntü yönetiminde Jeffrey L. Kimball, yapım tasarımında Shepherd Frankel, kurguda Mark Helfrich ve Melissa Kent, kostüm tasarımında Sophie de Rakoff’tan oluşuyor. Müziğini Alex Wurman’ın yaptığı filmin ek müzikleri ise John O’Brien’ın imzasını taşıyor. New Line Cinema, Spyglass Entertainment işbirliğiyle bir Birnbaum/Barber Production, Wild West Picture Show/Type A Films yapımı olan “Anywhere But Home/Zoraki Tatil”i sunar. Filmin yerel dağıtımını bir Warner Bros. Entertainment kuruluşu olan Warner Bros. Pictures gerçekleştirecek. Film içerdiği “cinselliğe dayanan bazı esprileri ve dili” nedeniyle PG-13 olarak sınıflandırıldı. Filmin soundtrack albümü New Line Records’dan çıkacak.
27 Şubat 2009’da sinemalarda.
YAPIM HAKKINDA
Tatillerde evde olmak.
“Bu, tatillerin evrensel teması endişe üzerine bir film” diyor yönetmen Seth Gordon ve ekliyor: “Tatiller, aile evleri ve ailelerin bizi köklerimize geri götürmesi ve zaaflarımızı hiç olmadığı şekilde açığa çıkarması çok yaygındır. İşte bu durum da komedi için büyük fırsatlar sunar elbette”.
Yönetmenin özellikle altığını çizdiği şey şu: “‘Anywhere But Home/Zoraki Tatil’ hepimizin karşılaştığı, kim olduğumuz ile kim olmak için yetiştirildiğimiz, ve nihayetinde kim olmaya ihtiyacımız olduğu gerektiği konusunda süregiden mücadeleyi işliyor. İşte bu yüzden aile evine gitmek böylesine zor olabiliyor. O kapıdan içeri girdiğiniz anda, eskiden kim olduğunuza dair görüntülerle, ya da anne babanızın ve kardeşlerinizin sizi hâlâ nasıl gördüğüyle karşı karşıya gelirsiniz ama belki artık siz o kişi değilsinizdir. Bu, anında rahatsızlık yaratır”.
Böylesine küçültücü ve utanç verici bir deneyimi yaşamak zorunda olmaktan daha kötü tek şey bunu hayat arkadaşınızın önünde yaşamak zorunda olmaktır; yani sizin harika olduğunuzu dünyada herkesten fazla düşünen kişinin; ya da en azından normal olduğunuzu düşünen kişinin; ya da, en kötü ihtimalle, aile dediğiniz o sosyal özürlü grubun genetik kusurlarını taşımadığınızı düşünen kişinin önünde.
Roger Birnbaum ve Gary Barber’la birlikte filmin yapımcılığını gerçekleştiren Jonathan Glickman, “‘Anywhere But Home/Zoraki Tatil’de, Brad ve Kate bu rahatsızlığı uçlarda yaşıyorlar çünkü geçmişlerini birbirlerinin gözünden ilk kez görüyorlar” diyor ve ekliyor: “Üç yıl boyunca, ilişkilerini sofistike, çekici, güvenli insanlar olarak yaşadılar. Oysa bu bir gün süresince birbirlerinin en kötü yanlarını görüyorlar; saklamaya ve kendilerini korumaya çalıştıkları her şey açığa çıkıyor”.
İçeriğine uygun olarak, “Anywhere But Home/Zoraki Tatil”in çekimleri Aralık başında başladı, sonra tatil arasına girerek oyunculara ve çekim ekibine sevdikleriyle kendi özel kutlamalarını yapma imkanı tanıdı. Doğaldır ki filmin temaları onları evlerine kadar takip etti. Çoğu, sete yanlarında yeni komedi cephaneleriyle döndüler. Gordon bunu şöyle hatırlıyor: “Tatil sırasında, bu hikayenin neden evrensel olduğunu bir kez daha hatırladım. Evde gerginlik vardı: Kız kardeşim bana kızgındı, büyükanneyi kimin gidip alacağı konusunda tartışma yaşandı, ve ben ‘filmimizi komik yapan şey bu’ diye düşündüm. Filmdeki pek çok ayrıntı gözümde canlandı ve senaryoyu ilk okuduğumda neden o kadar çok güldüğümü bir kez daha anımsadım. Bu film herkesin özdeşleştiği tüm o aile dinamiklerini alıp çok daha ileriye götürüyor”.
“Herkes nevrozlarını masaya yatırdı” diyerek Gordon’ı onaylayan Glickman, şöyle devam ediyor: “Yönetmen olsun, senaristler olsun, oyuncular olsun, herkes bunun bir türünü yaşamıştı. Ailelerimiz hakkındaki kişisel duygularımız nasıl olursa olsun hepimiz bunlarla özdeşleşebiliriz; hepimizin böyle hikayeleri vardır. Burada Vince’in de Reese’in de bazı deneyimleri yer alıyor; film herkesin fikirlerinin bir karışımını içeriyor”.
Glickman sözlerine şunu da ekliyor: “Bir belgeselci olarak, Seth ana yapıya sadık kalıyor ama katkılara da izin vermeye gönüllü ki böyle bir film ve böyle oyuncularla bizim ihtiyacımız olan da tam olarak buydu”.
Seth Gordon iki erkek arasında bir video oyunu şampiyonluğu için yaşanan yoğun rekabeti konu alan 2007 yapımı “The King of Kong: A Fistful of Quarters” adlı belgeselle eleştirmenlerin beğenisi kazanmakla kalmadı, Chicago Film Eleştirmenleri Derneği tarafından ödüle aday gösterildi. Hem mizahi hem de keskin açılar sunan belgesel “Anywhere But Home/Zoraki Tatil”in yapımcılarının yanı sıra Vince Vaughn’ın da dikkatini çekti. Aktör, “Bu adam gerçekten yeni bir bakışa sahip, komik ve çemberin dışında düşünüyor dedim kendi kendime” diyor.
“Anywhere But Home/Zoraki Tatil”de Vaughn ve Witherspoon’a eşlik eden olağanüstü isimler bir arada düşünüldüğünde ortaya, sahne, beyaz perde, televizyon ve müzik endüstrisini kapsayan muhteşem bir kariyerler bütünü çıkıyor. Robert Duvall ve Sissy Spacek filmde Brad’in uzun süre önce boşanmış anne babası Howard ve Paula’yı canlandırıyorlar. Çiftin hayatları birbirinden o kadar uzaklaşmış ki hâlâ aynı dili paylaştıklarına inanmak zor. Mary Steenburgen ve Jon Voight ise Kate’in aynı ölçüde uyumsuz ebeveynleri Marilyn ve Creighton’ı canlandırıyorlar.
Filmde Marilyn’in uğurlarına hayatını değiştirdiği bir dizi erkek arkadaşından sonuncusu olan Papaz Phil rolünü Dwight Yoakam üstleniyor. Jon Favreau ve Tim McGraw, Brad’in ağabeyleri Denver ve Dallas’ı canlandırırken, Courtney rolündeki Kristin Chenoweth, Kate için kız kardeş rekabetini oluşturan isim oluyor.
Gordon, “Onlar kendi nesillerinin, hatta herhangi bir neslin, en iyi oyuncularından bazıları. Filme katkıları her şeyi bambaşka bir düzeye taşıdı. Bırakın hepsini, onlardan herhangi biriyle bile çalışmak bile çok şanslı hissetmem için yeterdi”.
Yapım boyunca, işbirliği çoğunlukla doğaçlamaya dönüştü. Komedi potansiyeli olan kilit sahneleri hazırlarken ve yeni replikler eklerken tüm ekip için tempoyu belirleyen isim Vaughn’dı.
“Vince tam bir itici güç” diyen Witherspoon, bunu şöyle açıklıyor: “Kendi yöntemini uygulamasına izin veriyor ve ona ayak uydurmayı umuyorsunuz. Komik olma konusunda olağanüstü iyi ama amacı sadece kahkaha yaratmak değil; karakterin nereye gittiğini ve duygusallık düzeyini asla gözden kaçırmıyor. Onunla ve diğer oyuncularla fikir alışverişi yapmaktan, hikayenin büyümesini ve gelişmesini istemekten büyük keyif aldım. Bazen bir sahneyi tam kotardığımızı düşünürken biri başka bir bakış açısı getiriyordu ve başa dönüp sahneye eklentiler yapıyorduk. Böylece katmanları üst üste koyup neyin başarılı olup neyin olmadığını deniyorduk. İnsanların bir proje hakkında bu kadar ilham dolu ve heyecanlı olduğunu görmek harikaydı”.
“Reese’in tepkileri ve cevaplarıyla karşılıklı oynamak kolaydı çünkü karakterini o kadar iyi anlıyor ve ona öylesine bürünmüş oluyor ki anında ona ayak uydurabiliyorsunuz” diyor Vaughn ve ekliyor: “Doğaçlama kamera açıkken aklınıza geleni söylemek değildir; bir oyun planınızın olması gerekir. Sahneye neyin katkı sağlayacağını anlamalısınız”.
Yapım 4 Aralık 2007 tarihinde, herkes çoktan tatil havasına girdiğinde başladı. Mimarlık eğitimi almış olan Gordon yapım tasarımcısı Shepherd Frankel’la (“27 Dresses”) aynı dili konuştuğu için, Brad ve Kate’in koşuşturmacalı turunda dört aile evi için parametreleri birlikte belirlediler. “Seth kat planlarını, maketleri ve alan kullanımını biliyor. Onun çalışmayı sevdim” diyor UCLA’den mimarlık yüksek lisansı bulunan Frankel. Ayrıntılar karakterler geliştikçe daha anlamlı ve kapsamlı hâle geldi çünkü Frankel onların geçmişlerini tasarımlara yansıttı. “Dört ev hazırlamıyorduk, dört kişisel yaşam alanı hazırlıyorduk” diyor tasarımcı.
Aynı şekilde, ailelerini de asla oldukları gibi tanıyıp sevemeyecekler. “Sonuçta kimse sizi aileniz kadar çıldırtamaz ama yine de tatillerde sırf onlarla olmak için karlı yollarda 150 km. araba sürersiniz, havaalanında saatlerce beklersiniz. Bunları sırf tatilde onlarla olmak için yaparsınız. İnsanoğlu böyledir. Onları yadsıyamayız” diyor Glickman. Kate ile Brad’in zorlu sınavı başlamadan önce, Billingsley’nin ifadesiyle, “Aileleriyle vakit geçirmek istemedikleri için deli olduklarını düşünüyorsunuz ama onlarla birlikte tüm o evlere gidince güruhta bir tek onların akıl sağlığının yerinde olduğunu fark ediyorsunuz. Nihayetinde ise, ailelerin de deli olmadığını görüyorsunuz. Herkesin tek yapmaya çalıştığı şey sevgiyi bulmak ve bu amaçla ellerinden gelenin en iyisini yapıyorlar”.
Witherspoon bu konuda, “Aile çok önemli. Onları oldukları gibi kabul etmelisiniz çünkü gerçek şu ki değişmeyecekler” derken, Vaughn son noktayı koyuyor ve, “Sonuç olarak bu hikaye daha çok tatil döneminin nasıl bir şey olduğunu işliyor: İyisiyle, kötüsüyle, çirkiniyle aileniz ve sahip olduğunuz sevgi için minnettar olmalısınız” dedikten sonra yüzünde bir tebessümle, “Ama elbette tüm bunların çok eğlenmenin önüne geçmesi gerekmiyor” diye ekliyor.